Довідка СЗШ №91
Про процедуру відбору академічно здібних дітей до
перших класів за педагогічним проектом «Інтелект України»
Сучасний розвиток світової цивілізації характеризується швидкими темпами впровадження нових інформаційних технологій на тлі процесів глобалізації. Отже, на передній план у державній політиці виходить проблема обдарованості, творчості, інтелекту визначаючи пошук, навчання і виховання здібних та обдарованих дітей. Одна з таких програм – науково-педагогічний проект «Інтелект України», що впроваджується в нашій країні, інтенсивно розвивається та поширюється в загальноосвітніх навчальних закладах, починаючи з 1-го класу. Виявлення академічно й інтелектуально обдарованих дітей та подальший розвиток їх здібностей є провідною метою проекту.
У методичних рекомендаціях представлено комплекс психологічних досліджень для визначення рівня готовності до навчання у школі за програмою «Інтелект України».
Для ефективної навчальної діяльності необхідним є виявлення академічно здібних дітей, провідними рисами яких є високий рівень інтелектуального розвитку, креативність та стійка мотивація до навчальної діяльності.
Передумовою ефективної навчальної діяльності дітей у початковій школі є відбір за певним комплексом психологічних методик до яких, відповідно до цілей проекту «Інтелект України» використано:
- Визначення рівня психосоціальної зрілості;
- Вивчення короткочасної пам᾽яті та здатності до навчання за допомогою завдання «Вивчення чотиривірша»
- Вивчення розвитку функцій мислення дитини, рівня розвитку основних розумових операцій (аналіз, порівняння, узагальнення) за методикою «Вилучення зайвого»;
- Проба навичок читання;
- Вивчення довільності уваги, уміння орієнтуватися у своїй роботі на зразок, просторового сприйняття, сенсомоторної координації та тонкої моторики руки;
- Вивчення відтермінованого запам᾽ятовування.
На основі експертної оцінки вчителів перших класів визначено учнів із достатнім, середнім і низьким рівнем психологічної готовності до навчання у школі. Відповідний аналіз за проведеною процедурою дозволив визначити, що низький рівень – до 100 балів, середній – 101 – 120 балів, достатній – 121 і вище балів.
Співбесіда з дитиною, яка вступає до 1-го класу, передбачає виконання програми діагностичних завдань для визначення рівня загального розвитку дитини, її готовності до навчання за науково-педагогічним проектом «Інтелект України».
Таким чином, перевагу в конкурсі мають діти, які психологічно готові до шкільного навчання, з більш високим рівнем розвитку пізнавальних процесів порівняно з іншими. Високий рівень психологічної готовності дозволяє таким дітям легше адаптуватися до вимог початкової школи й успішно опанувати програму навчання.